Sportul, bucurie sau povara?
18 mai 2018
Visul Simonei
10 iunie 2018
Sportul, bucurie sau povara?
18 mai 2018
Visul Simonei
10 iunie 2018

Sport si management cu Cristian Gheorghe

Cristian Gheorghe este specialist in marketing si management sportiv, cu o experienta de peste 10 ani, la nivelul organizatiilor de profil, din Romania. Manat de pasiune, Cristi este cel care a pus bazele primei scoli de business in sport, din Romania, intitulata sugestiv Sport Business Academy, proiect aflat la a patra generatie de absolventi. In paralel, Cristian Gheorghe dezvolta mai multe proiecte dedicate sportului.

De unde pasiunea pentru sport?

Pasiunea pentru sport vine din copilarie, din fericire, am trecut cam prin toate sporturile de echipa. In scoala generala organizam in vacantele de vara meciuri intre localitatile bunicilor, era o rivalitate interesanta. Am continuat sa joc fotbal cam pana in liceu, cand am trecut la baschet.

Iti mai amintesti care a fost prima competitie live la care ai luat parte, in calitate de spectator?

Prima amintire o am de la 7-8 ani, cred ca era un meci din Cupele Europene si se juca in Stefan cel Mare.

Care a fost primul contact cu sportul de performanta, din postura de profesionist?

Primul contact a fost cumva socant, pentru ca mass media creaza o perceptie, iar in momentul in care esti in interior incepi sa vezi tot felul de limitari si obstacole, totul se complica.

De ce nu te-ai mai implicat direct in managementul niciunui club sportiv din Romania, dupa experienta de la Sportul Studentesc?

La 24 de ani am intrat in fotbalul profesionist, direct in top management, iar acest salt a fost extrem de scump platit din multe puncte de vedere. Dupa mai bine de 10 ani inca sunt lucruri pe care le-am facut si din nefericire inca nu exista la nivelul cluburilor de Liga 1,nici acum. Fotbalul la nivel de management iti cere sa sacrifici timpul liber, familia, prietenii, iar in plus, mai esti si injurat. In 6 ani, am avut 10 zile de concediu, pentru moment ma bucur de lucrurile pe care le-am construit, pe viitor, nu se stie.

Ce proiecte derulezi in prezent?

De peste 4 ani construim cu migala Sports Business Academy, primul proiect educational de management si marketing sportiv din Estul Europei, pe scurt, am reusit sa strangem intr-un singur loc cele mai cunoscute proiecte, companii si campionii din Romania. In acest fel am construit bazele unei viitoare industrii, nu este usor, dar nici imposibil. Este imens si am plecat de la zero. Inchipuiti-va ca in acest moment ai acces la peste 3000 de pagini de studii de caz cu proiecte de succes din zona de sport, din care poti sa te inspiri si sa inveti.

De ce conceptul de management si marketing sportiv este reprezentat atat de firav in sportul romanesc? Cum simti oamenii de sport la nivel de deschidere vis a vis de acest concept fundamental in obtinerea performantelor sportive?

Ai spus bine, in Romania este doar un concept. Avem foarte multe limitari legate de cultura organizationala, legat de oameni, care de peste 10 ani sunt intepeniti in trecut sau care nu vor sa iasa din zona de confort. Cel mai dureros lucru este ca blocheaza accesul tinerilor sau al oamenilor noi. Daca vrem sa crestem accelerat si sa schimbam cu adevarat sportul romanesc, trebuie sa acceptam oamenii noi care au pasiune si sa atasam experienta celor existenti. Mi se pare ca pe moment cei din urma, de frica, ii blocheza pe cei care vor sa arda pentru sport.

Cand si cum crezi ca vom ajunge sa ne aliniem la standardele performantei sportive ale tarilor dezvoltate din acest punct de vedere?

In Romania am investit putin fata de tarile cu care vrem sa ne aliniem, iar acest decalaj creste. Ne place sa ne comparam cu altii, am vrea sa ii infrangem, dar uitam sa investim. Singura resursa pe care o avem sigur sunt oamenii, tot ei vor reduce acest decalaj prin munca si cu multa pasiune pentru sport.

Ai publicat un manual de marketing sportiv, impreuna cu Mihaela Constantinescu. Ce ecouri a avut cartea, atat in randul oamenilor de sport, dar mai ales in randul studentilor vostri?

Cand Mihaela mi-a prezentat prima data ideea manualului si a materiei de Marketing Sportiv mi s-a parut un proiect extrem de ambitios pentru Romania, dar am reusit sa avem deja patru generatii de studenti si nu ne vom opri aici. Ecourile sunt pozitive, insa trebuie sa treaca timp pentru a reusi crearea unei mase critice de specialisti in marketing sportiv. Oamenii de sport din Romania par intr-o zona de autosuficienta si trebuie sa luptam inclusiv cu aceasta meteahna.

Ce ii lipseste sportului romanesc pentru a-si recapata stralucirea de altadata?

Stralucirea de altadata era data de pasiune, sport de masa si sistem centralizat. Mi se pare ca noi inca mai avem de lucrat la partea legata de pasiune, din nefericire, pentru unii s-a tranformat doar intr-un job.

Daca ar trebui sa faci o scurta caracterizare a “omului de sport din Romania”, cum ar suna aceasta?

Este greu sa facem o caracterizare pentru ca avem foarte multe tipologii, dar ar trebui sa fie un om cu spirit tanar, cu pasiune pentru sport si deschis pentru a invata.

De ce fosti mari sportivi investiti in functii de conducere nu au reusit sa produca schimbari pozitive, ba chiar unii dintre ei au reusit sa se adapteze cameleonic mediului in care s-au integrat?

De cele mai multe ori mediul ajunge sa te modeleze, in ciuda eforturilor pe care tu le faci ca sa produci shimbari. In majoritatea cazurilor, oamenii au cedat in fata sistemelor vechi si anchilozate. Din nefericire…

Romania este o tara cu un potential sportiv fantastic si totusi acesta nu este exploatat. De ce crezi ca marile companii din Romania investesc mult prea putin in marii sportivi si in general, evita implicarea in sportul de performanta, spre deosebire de situatia existenta in alte societati?

Sportul nu a fost o prioritate in Romania si nu a fost subiect de discutie nici in educatia primara. Nu putem cere companiilor sa faca ceea ce noi nu facem, daca vom pune sanatatea si sportul pe primul plan, cu certitudine si obiceiul lor se va schimba. Este o chestiune legata de educatie si cultura.

Cum putem aseza lucrurile pe un drum al normalului, orientat spre performanta?

Raspunsul este banal, trebuie sa muncim mult mai mult. Trebuie sa ascultam si sa fim deschisi sa invatam.

Care este secretul succesului in viata?

O intrebare care ma face sa zambesc, cred ca tine de la caz la caz. Cel mai important lucru este sa descoperi care este pentru tine definitia succesului, abia apoi te poti apuca sa cauti si secretele. Este drum lung.

Ce te-a motivat sa te mobilizezi sa depasesti provocarile vietii?

Dumnezeu este o parte din viata mea, prin credinta treci peste orice provocare.

Ce sfat le-ai da tinerilor sportivi, aflati la inceput de drum catre success?

Tinerii trebuie sa fie deschisi pentru a invata, sa isi pastreze curiozitatea si sa nu se grabeasca.

Daca ar trebui sa te definesti in trei cuvinte, care ar fi acelea?

Energie, pasiune si credinta.

Pune-ti o dorinta si spune-ne-o!

Sa fim sanatosi!

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *