Andrei Craciun, invitatie la sinceritate.
2 februarie 2020
De la pasiune la profesionalism. Interviu cu Vali Moraru.
5 aprilie 2020

Fii campion in lupta cu coronavirusul

În ultima vreme, putem spune că viața noastră a fost dată peste cap. S-au schimbat multe și asta din păcate nu are efect pozitiv asupra noastră. Suntem nevoiți să renunțam la multe, copii nu au voie să meargă la grădiniță, școală și aproape toate activitățile sunt suspendate. Campionatele și concursurile sunt înghețate sau amânate, iar oamenii sunt sfătuiți să stea acasă.

Cea mai frecventă reacție cognitivă și emoținală la virusul COVID 19 este anxietatea, care poate avea multe efecte negative. În primul rând suntem limitați prin faptul că nu noi deținem controlul asupra situației, iar asta poate cauza frustrare și sentimente de incertitudine. Alte efecte cu care ne putem confrunta sunt tensiunea apărută în relațiile cu cei din jur, depresia, irascibilitatea sau gândurile negative.

Ce simte un sportiv, care a lucrat luni, ani de zile pentru a participa la un concurs la care își dorește să obțină cel mai bun rezultat, iar acum, când multe campionate sunt pe utlima sută de metri și urmează multe turnee de calificare, campionate internaționale, este nevoit să facă o pauză? Frustrarea, furia, inerția și tristețea sunt de înțeles în astfel de situații. Faptul că această situație provoacă astfel de sentimente nu este o problemă, cătă vreme găsim soluții, discutăm despre ele și să reușim să trecem peste această situație.

Cum trecem mai usor peste aceasta provocare?

Mai jos va oferim câteva indrumari si activități cu care putem trece mai ușor peste această situație. Astfel ne putem ”menține în priză”, până când vom avea posibiltatea de a ne întoarce la activitățile obișnuite și la antrenamentele cotidinene.

  1. Formarea unei structuri confortabile. Organizarea sarcinilor și activităților zilnice. Planificarea programului de învățare, de antrenament, a sarnicilor gospodărești etc. Nu lăsa ca ziua să treacă fără ca acele sarcini și activități să nu fie bifate. La fel de important este ca un sportiv să își continue antrenamentele acasă. În cazul în care ai primit un plan de antrenament de la antrenor, te încurajez să îl urmezi conștiincios. În cazul în care nu ai primit un plan, apucă-te și fă-ți unul. Gândeste-te câte antrenamente ai într-o săptămână și încearcă să faci tot atâta antrenamente și acasă. Apoi gândeste-te care sunt acele puncte unde ai dori să progresezi și de ce calități ai nevoie pentru sportul tău. Acele aspecte să fie pe primul loc în planificarea antrenamentelor. În această situație vizualizarea este foarte importantă. În fiecare zi vizualizarea situațiilor și a mișcărilor te poate ajuta în a te antrena…altfel.
  2. Cu toate că programul nu este ca într-o perioadă normală, nu ești nevoit să te trezești așa devreme și să mergi la școală, cu toate astea să fii atent să nu-ți dai peste cap ceasul biologic. Să te pui la somn din timp, să dormi suficient.
  3. Nu uita că ești într-o vacanță forțată, fii conștiincios și mănâncă sănătos.
  4. Nu neglija aspectul fizic. Cu toate că nu vei ieși din casă, fă-ți timp și urmează rutina zilnică în a-ți începe ziua.
  5. Caută și fă în fiecare zi activități care îți provoacă bucurie. Sau găsește bucuria în fiecare zi. Asta poate să fie un hobby nou, un film la care ai vrut sa te uiți de mult sau orice ce îți provoacă bucurie.
  6. O altă activitate care îți poate provoca bucurie și în plus te ține aproape de sport este privirea de ansamblu asupra carierei tale sportive. Fă o listă sau desenează-ți cariera sportivă. De unde, cu cine ai început, care au fost momentele cele mai importante din carieră, care sunt cele mai importante rezultate, ce și cât ai învățat, de unde ai pornit și unde ai ajuns. Poți căuta poze și filmulețe pentru a retrăi acele momente.
  7. Ține legătura cu colegii de clasă, de echipă, cu antrenorul și cu prietenii. Cu toate că nu aveți posibilitatea să vă întâlniți, este important să vorbiți, să știi ce se întâmplă cu persoanele importante pentru tine.
  8. Vorbește despre situația prin care treci și sentimentele pe care le simți. Găsește persoana în care ai încredere și povestește-i prin ce treci. Nu aștepta soluții sau să îți rezolve problema, cel mai probabil nici acesta nu are această posibilitatea, dar discutând cu cineva sigur te va face să te simți mai bine.
  9. Sentimentul de incertitudine poate cu ușurință provoca gânduri negative, în această situație suntem dispuși să fim pesimiști. Controlează-ți gândurile. Gândește rațional și caută soluțiile în fiecare situație.
  10. AI RĂBDARE ȘI RESPECTĂ MĂSURILE DE PREVENȚIE!

Psiholog sportiv Roseti Karikas Emoke

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *